středa, srpna 30, 2006

prstoklad

- - -
Nehybnost vzduchu je podmínkou, aby se mohl uspořádat do několika vrstev o různé teplotě. Rozvrstvený vzduch a stavy inverze pomáhají zvuku, aby se na styčných plochách jednotlivých vrstev odrážel a vracel se zase zpět k zemi. Takové odrazy zvukových vln umožní, aby se zvuk šířil do větší vzdálenosti. (...)
. . .
Nejlépe hrají staré lampy, na kterých nejsou žádné značky, a dlouhá, kovová zábradlí. Správně zvoleným úderem vydávají plnobarevné tóny, znějící v jemných oscilacích i několik sekund...
. . .
Transformovat tak hudební smyčku, prokroužit se slovy na samotnou dřeň!
. . .
Duch všechno napřed rozčtverečkuje
a pak to teprve chápe anonymně,
jen dle vůle, která září z věcí.
[ Bohumil Hrabal: Bambino di Praga
. . .
Cestou z práce, záhy po rozjezdu z předposlední zastávky, začala náš vlak po vedlejší koleji předjíždět podivná souprava: vyřazené dieselové lokomotivy, jedna za druhou, nedbale preparované od řídících pultů až k prázdným jamkám světel. Doslova zhmotněná přebytečnost každého kdysi plně funkčního stroje, postupně násobená jejich stoupajícím počtem (seděl jsem po směru jízdy, skelety lokomotiv se mi tak vynořovaly jakoby ze zátylku), ve mně vyvolala zvláštní chvění. Časem, aniž by nás toto funerální spřežení předjelo úplně, se rychlosti obou souprav vyrovnaly, až nakonec naše druhé ujela... Na nádraží jsem si na celý úkaz počkal ještě jednou. Bez tažné elektrické mašiny celkem deset vozů, většina fialových, modré. Když jsem ten kostrovlak s úžasem míjel, sténavě zastavil.
- - -

<< hlavní­ strana