o/psáno
- - -
Skutečné nebo přítomné, bezprostředně uchopeno, je jednání v každém okamžiku, kdy je konám. Ve větné skladbě symbolizuje jednání sloveso; dokonaný čin je objektivní stránkou jednání; podmět slovesa je symbolem jednajícího, subjektivní stránky jednání. V seřazení zájmen lze snadno objevit symbol postupného blížení se ke skutečnému podmětu. Pokuste se tedy myslet jedno za druhým různá zájmena, počínaje bezprostředně uchopeným a stvrzeným „já“, jak představují jednající vědomí v různých způsobech: individuální, kolektivní, neurčité, neosobní (všeobecné).
„já mluvím“ (individuální podmět, bezprostředně uchopený jako vědomý): myslím sebe jak mluvím; to je zřejmé samo ze sebe; ale:
„ty mluvíš“ (individuální podmět, stvrzený, ale ne bezprostředně uchopený jako vědomý): myslím tebe jak mluvíš; je mezný případ sympatie mezi dvěma individualitami, kdy „já“ mohu myslet „tebe“ jako sebe sama, jako „já“ „se“ myslím jak mluvím;
„on mluví“: totéž, ale sympatické spojení zde už nemůže být bezprostřední, nevyjdu-li ze své individuality: protože myslím-li „já“ „jej“ jak mluví, on to neví a nemůže vzájemně myslet „mě“ jak mluvím, jen když uchopím sebe sama v něm jako vědomí. Tady začíná akrobacie;
„my mluvíme“ (kolektivní podmět, v němž je obsažen individuální bod bezprostředně uchopený jako vědomý). Myslet skutečně „my mluvíme“, znamená myslet v tomto aktu souhrnně já sám a jedno nebo více individuálních „nejá“. „My mluvíme“, souhrn „já mluvím“ a „ty mluvíš“ (my: ty a já), nebo „já mluvím“ a „on mluví“ (my: on a já) může být myšlen jako skutečný akt v týchž podmínkách vzájemné sympatie mezi jedinci jako v případě: „ty mluvíš“;
„vy mluvíte“ (kolektivní podmět, ale bez individuálního bodu bezprostředně uchopeného vědomí) souhrn „ty mluvíš“ a jednoho nebo několik jiných „ty mluvíš“ (vy: ty a ty), nebo „ty mluvíš“ a „on mluví“ (vy: ty a on), musí být myšlen ve stejných podmínkách sympatie jako v případě: „on mluví“;
„oni mluví“, souhrn „on mluví“ a jednoho nebo několika jiných „on mluví“: jednající vědomí kolektivity; jíž se nemohu účastnit bez úsilí po překročení své osobnosti;
„mluví se“: podmět nikoli neosobní, ale neurčitý; myslet „mluví se“ znamená vyslovit abstraktní ideu vědomí možného, virtuálního (ne aktuálního), ale možného jako individuální aktuální vědomí; znamená to překročení a priori a abstraktně, předjímavě, jakékoli možné individuality;
„prší“ (neosobní podmět): je to poslední oblouk meditace tohoto druhu; uvědomit si to, co jedná v této činnosti: „prší“, znamená myslet neosobně a stát se skutečně a vpravdě přírodní silou vesmírným zákonem. Touto cestou je možné znovuvytvořit pojem kosmického božstva, vládce přírody (hindští dévové, pohanští bozi, atd.).
Až tam může vést (ale je vám to opravdu zřejmé?) přísně užitková meditace o prosté lingvistické funkci. Soustředíte-li se na nejmenší částečky jazyka, myslete při tom na důsledky, které tušil Rimbaud: „Kdyby se slabí zamysleli nad prvním písmenem abecedy, brzy by zešíleli!“
[ René Daumal: Malé recepty Vysoké hry. Vysoká hra. Torst, Praha 1993; str. 151-153
[ Přeložila Věra Linhartová
- - -
Štítky: o/psáno